(material sintetizat cu ocazia seminarului din data de 25.10.2011)
In cadrul proiectului de Pedagogie din acest an universitar am ales spre dezbatere pedagogica Memoria, Gandirea si Imaginatia, sursa acestor teme fiind Manualul de Psihologie de clasa a-X-a.
Unitate de invatare: manualul de psihologie pentru clasa X, astfel:
- Memoria
- Gandirea
- Imaginatia
Un alt aspect important al demersului pedagogic din cadrul proiectului este alegerea
uneia dintre cele trei paradigme:tehnologica,interpretativ-simbolica si istorio-critica,care
sa fie predominanta in continutul informational al lectiilor.Fapt ce nu conduce la
concluzia ca una dintre paradigme este mai buna sau mai putin buna decat alta.
Paradigma:
-Interpretativ – simbolica
- Socio - critica (in plan secund)
*Motivatia alegerii:
Tinand cont de alegerea temei,paradigma centrala este cea interpretativ-simbolica.
In alegerea paradigmei interpretativ-simbolice, am luat in considerare faptul ca
aceasta paradigma pune accentul pe abilitatile de dezvoltare ale elevului, pe unicitatatea
reprezenarilor acestuia asupra psihicului uman, ceea ce scoate la lumina informatiile
bazele pe care elevul le are asupra psihicului,imaginatiei si gandirii.
Aceasta paradigma subliniaza importanta celor trei “piloni”care consolideaza
competenta: a sti, a face, a fi.
Paradigma sustine totodata importanta intercorelarii celor trei elemente ale compentei: a
sti, a face, a fi, care releva dezvoltarea psihologica,pedagogica si educationala a elevului
ca pe un proces continuu, process in centrul caruia se situeaza chiar elevul.
Alegerea paradigmei interpretativ simbolice s-a bazat si pe tipul de informatie reprezentat de continutul ales.
Psihologia se afla la congruenta mai multor stiinte care se ocupa de dezvoltarea si devenirea umana si de aceea informatiile nu trebuie transmise cu scopul de a putea fi reproduse, cat mai degraba utilizate (accent pe competente).
Caracterul umanist mai degraba decat exact al psihologiei este inca un argument pentru alegerea in primul rand a acestei paradigme.
Raportat la dificultatea evaluarii, consideram ca putem gasi metode eficiente in acest sens fara a “imprumuta” din specificul stiintelor exacte.
In plan secund - Paradigma socio-critica ofera o varianta de abordare din care se pot extrage cateva idei utile in procesul educational:
- “invatarea ca proces in continua schimbare” - pornind de la nivelul cadrelor didactice, afirmatia este corecta si conduce la imbunatatirea metodelor aplicate, precum si la adaptarea la starea de fapt si la tipologiile umane diferite intalnite in randul elevilor/studentilor;
- “participare, democratie” - concepte importante pentru o activitate interactiva menita sa stimuleze interesul audientei si sa acorde fiecarui individ posibilitatea de a se dezvolta in plan personal si in raport cu grupul din care face parte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu